Edició 2107

Edició 2107

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 02 de maig del 2024

El Govern signa el quart Pla de suport al tercer sector social amb 84 mesures fins el 2027

- Publicitat -

ACN Barcelona – El president de la Generalitat, Pere Aragonès, la Taula del Tercer Sector Social i la Confederació Empresarial del Tercer Sector Social han signat aquest dimecres el quart Pla de suport al tercer sector, que va del 2023 al 2027 i que inclou 84 mesures distribuïdes en set àmbits. El pla recull el compromís del Govern per enfortir les activitats de les entitats i millorar la seva estabilitat. Per primer cop el pla ha estat signat també per la patronal empresarial del sector. Tant Aragonès com els dirigents de les dues entitats han destacat que enfortir el tercer sector social permet reduir les desigualtats i millorar la cohesió social, cosa que va contra “els discursos que volen eliminar drets”, en referència a l’extrema dreta.

El primer dels set àmbits és el de la informació, avaluació i transparència, on destaca la difusió dels principis del codi ètic del sector. El segon àmbit és el de la participació del tercer sector social en les polítiques socials. Es donarà suport a les entitats per millorar i ampliar el parc d’habitatges de lloguer social per a persones amb risc d’exclusió i incloure persones amb necessitats d’atenció especials; i es revisaran els pressupostos i polítiques en matèria d’infància de la Generalitat.

Publicitat

El tercer àmbit és de l’enfortiment econòmic i estabilitat financera del sector, que preveu millorar la gestió de les subvencions i finançament de les entitats, se simplificaran els tràmits burocràtics per obtenir ajudes i s’assegurarà que els preus públics dels serveis siguin realistes.

El quart àmbit és la millora de la col·laboració público-social, que inclou l’impuls d’una llei catalana de serveis socials concertats. El cinquè àmbit, el de suport a la innovació, internacionalització i competitivitat del sector, inclou ajudes a la digitalització interna de les entitats i per intercanvis d’experiències internacionals.

El sisè àmbit és el del reconeixement del sector i el foment del suport ciutadà i empresarial, i el setè és de la millora de la qualitat de l’ocupació al sector. Per fer complir el pla es crearà una comissió de seguiment, que es reuniran dos cops a l’any i hi haurà una cimera anual amb el president de la Generalitat i altres consellers.

Les 7.500 entitats de la Taula i la Confederació, que donen feina a més de 100.000 persones, van atendre el 2021 quasi 2 milions de persones, un 22% més que el 2017, i van fer uns 3 milions d’atencions a persones vulnerables.

<strong>Lluita contra els discursos excloents</strong>

La signatura l’han dut a terme el president Aragonès, la presidenta de la Taula del Tercer Sector, Francina Alsina, i el president de la Confederació, Jordi Roman, en presència del conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, i desenes de representants de les entitats.

En el seu discurs, Aragonès ha destacat la importància del nou pla per donar un nou impuls a les entitats en temps de dificultats per a bona part de la població després de la covid i la inflació per la guerra a Ucraïna. Enfortint les entitats, ha dit, es millora l’atenció als més vulnerables, i per això cal més coordinació entre entitats socials i administracions. El president ha agraït la signatura de la Confederació per primer cop, en un pla que ha qualificat del “més ambiciós” dels quatre signats fins ara.

El president ha recordat que en els últims temps s’ha incrementat un 8% l’indicador de la renda de suficiència i un 9% les tarifes dels serveis públics per millorar la qualitat i els salaris dels treballadors de les entitats que els presten.

Aragonès ha remarcat que aquest pla s’emmarca en la tradició catalana d’enfortir l’estat del benestar a través d’entitats socials. De fet, ha qualificat Catalunya com a “terra de llibertats, oportunitats i acollida”, però també ha remarcat que les llibertats i els drets “s’han de defensar sempre, però no només amb discursos, sinó també amb accions”. En aquest sentit ha dit que Catalunya no està al marge del risc de fractura social i política del seu entorn, però això ha de suposar un “estímul” per defensar la cohesió social: “Quanta més cohesió social, menys espai per a discursos que volen eliminar drets”. “El país no és només una suma d’individus en un mateix espai, sinó una societat que treballa en xarxa, que construeix ciutadania”, ha dit.

Roman ha mostrat la seva “il·lusió” per signar el pla i ha dit que per enfortir qualsevol sector econòmic, inclòs el tercer sector social cal finançament, un reconeixement social i un marc normatiu que hi contribueixi. En aquest sentit ha dit que les entitats seguiran lluitant per defensar els col·lectius més vulnerables, que “semblen molestar” a alguns sectors polítics, ha dit, en referència a la ultradreta.

Alsina ha dit que el nou pla servirà per fer les entitats més “resilients” a les dificultats futures i més fortes per lluitar contra els discursos d’odi de l’extrema dreta, que “s’ha apoderat de certs sectors socials i d’institucions”. A més, ha demanat al Govern que tiri endavant una llei del tercer sector per superar aquest quart pla i estabilitzar encara més el sector.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes