La llei del tercer sector comença el camí al Parlament

ARA
2 min
Foto de família de les entitats i els grups polítics després d'entrar la llei al Parlament

BarcelonaPrimers passos per tirar endavant una llei per al tercer sector social a Catalunya. El Parlament n'ha iniciat aquest dimarts la tramitació després que s'hagi registrat una proposició de llei que reconeix el paper i l'aportació de les entitats a la societat. S'ha fet amb un ampli suport dels grups parlamentaris –ERC, JxCat, PSC-Units, ECP, Ciutadans i el grup mixt–, que s'han compromès a treballar per enriquir-la i aprovar-la com més aviat millor. La Taula d'Entitats i la Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya han reivindicat un marc legal que asseguri la seva participació en el disseny i l'execució de polítiques públiques. També han insistit que cal garantir "els drets, el benestar i la protecció” dels col·lectius més vulnerables amb una norma que consideren “essencial per a les persones i per al país".

"Cal i és oportuna, urgent i viable", ha reivindicat en roda de premsa la presidenta de la Taula, Francina Alsina, que ha explicat que la tramitació de la norma és una oportunitat per destacar el rol i l'aportació de les entitats. La presidenta de la Confederació, Helena Fontanet, ha remarcat que les entitats socials es posen a disposició dels grups parlamentaris per “treballar el contingut de la norma i enriquir-la” tant com es pugui durant la tramitació. De fet, ha descartat la possibilitat que no s'aprovi la llei: "No entendríem que en aquesta cambra no s'aconsegueixi un consens ampli per reconèixer i reforçar el rol del tercer sector social del país". Tant la Confederació com la Taula esperen que el Govern articuli els mecanismes per desplegar i fer efectiva la llei una vegada l'aprovi el Parlament: “Esperem que no quedi en paper mullat”, ha confiat Fontanet.

Segons les entitats, el fet de no disposar d'una normativa específica “comporta dificultats importants” a l'hora de portar a terme la seva acció o de reconèixer la seva tasca d'interès general. En aquest sentit, la presidenta de la Taula del Tercer Sector Social, Francina Alsina, ha recordat que en altres territoris com el País Basc, Extremadura, les Illes Balears, Castella-la Manxa i Castella i Lleó sí que disposen d'un marc legal. Així, la proposició de llei que han registrat avui recull els "eixos essencials" d'actuació de les entitats, estableix l'adopció d'altres instruments de col·laboració més enllà de la concertació "adequats a les necessitats socials" com els convenis, els acords marc i les subvencions, entre altres; i demanen la creació d'una taula de diàleg i participació de les entitats "en un pla d'igualtat, equitat i amb condicions de transparència".

Entre els objectius de la norma també hi ha l'impuls i la promoció del tercer sector. De fet, Alsina ha destacat que un aspecte important per al tercer sector és "garantir i millorar" la participació de les entitats en el disseny, l'execució i el seguiment de les polítiques públiques, a més de prestar serveis. La presidenta de la Taula ha subratllat que un dels "reptes" és establir sistemes de finançament estables, adaptats a les necessitats socials i a les persones, i fer que les entitats no hagin de dependre de les subvencions.

Un milió i mig d'atesos

Les entitats socials del tercer sector a Catalunya atenen 1,5 milions de persones en situació de vulnerabilitat i ofereixen “acompanyament integral durant totes les etapes de la vida”. Així, consideren que Catalunya "no es pot quedar enrere" respecte a altres comunitats autònomes que ja tenen un marc legal per al tercer sector social.

stats