Joan Segarra: “Els Premis La Confederació homenatgen el paper del tercer sector durant la pandèmia”

Suport Tercer Sector
Autor/a:
Júlia Hinojo
Joan Segarra és el president de La Confederació, entitat que organitza aquest mes d'abril la cinquena edició dels Premis Confederació. Font: La Confederació. Font: La Confederació

Autor/a:
Júlia Hinojo
Suport Tercer Sector

Resum:

Un dels aprenentatges que ha deixat la Covid-19 és, segons el president de l’entitat, que en aquesta situació ha estat imprescindible un sector social, de salut i ensenyament forts.

Durant aquest últim any de pandèmia, amb l’augment del nombre de persones en situació de vulnerabilitat, les entitats han hagut de treballar més que mai. A més, s’han hagut de reinventar per adaptar-se a les restriccions. Joan Segarra, president de La Confederació, té clar que si alguna cosa tenen les entitats, és una gran i ràpida capacitat d’adaptació i de reacció.

Amb l’objectiu de premiar la tasca del tercer sector, aquest mes d’abril s’ha organitzat la cinquena edició dels Premis Confederació. L’edició d’aquest any és especial perquè premiarà iniciatives innovadores del tercer sector davant la pandèmia. Les organitzacions es poden presentar com a candidates als premis fins al 30 d’abril a les 5 de la tarda. Les categories es poden consultar al web de l’entitat.

Uns premis excepcionals per a una situació excepcional.

L’impacte de la Covid-19 sobre la societat en general i sobre el tercer sector en particular ha fet oportú organitzar una edició especial Covid per fer un reconeixement de les iniciatives més innovadores que les entitats han posat en marxa davant les conseqüències de la pandèmia. Volem que sigui un homenatge a la tasca dels i les professionals del tercer sector social i un element de sensibilització per a la societat.

Creus que es reconeix prou la feina del tercer sector?

No, i el reconeixement social és molt important. Des de La Confederació sempre hem manifestat la sensació que en alguns moments hem estat invisibilitzats i en algun moment no hem estat tractats com ens mereixem.

La pandèmia ens ha deixat molts aprenentatges i un d’ells és que per fer front a aquesta situació ha estat imprescindible comptar amb un sector social, de salut i d’ensenyament forts. Aquesta hauria de ser una societat de mestres, sanitàries i professionals del sector social. Hem de reconèixer tota la feina que fan els professionals de la docència i la sanitat, però també el tercer sector ha estat a l’alçada i constitueix un dels pilars de l’estat del benestar. El tercer sector també ha contribuït a salvar vides.

Et refereixes a algun àmbit en concret del tercer sector?

Els premis es dirigeixen a tot tipus d’entitat. El reconeixement el fem a tot el tercer sector social. Destaquem el paper de les organitzacions que han estat en primera línia. Per exemple, l’atenció a la infància ha continuat treballant, el sector de la gent gran, tant d’atenció domiciliària com de residències, el sector de la discapacitat, el que es dedica a les persones sense sostre...

Tots els sectors d’activitat han continuat treballant i els que no ho han pogut fer, van fer un seguiment via online per mirar de no deixar ningú abandonat. La feina de les entitats i dels seus professionals ha quedat amagada i no ens han reconegut les tasques que han fet des del primer dia i des de primera línia de trinxera.

Per què creus que no s’ha donat prou visibilitat?

Es reconeix molt més la feina dels professionals de la salut i la docència que la del sector social perquè la gent se sent menys apel·lada a les tasques de les entitats. Al final, tots anem al metge i a l’escola, però molta gent pensa que el sector social no li afecta individualment, perquè no és pobre, ni té una discapacitat ni té cap necessitat en concret. Això, però, no és cert, perquè en qualsevol moment a tots ens pot passar: ens podem trobar en un moment de vulnerabilitat i necessitar un cop de mà d’una professional social. I la Covid ho ha demostrat.

A banda d’això, de si t’afecta o no, des de la visió col·lectiva hauríem de ser més generosos amb un sector que està fent una tasca molt important al costat de la gent que més ho necessita.

Quins reptes han hagut d’encarar les entitats en el context de pandèmia?

Han hagut de reinventar-se amb iniciatives innovadores per fer front a la incertesa, la falta d’informació, la falta de recursos i la confusió que s’ha generat durant aquest últim any. Han hagut de reaccionar molt ràpid, cosa que ens caracteritza dins del tercer sector. S’han activat diferents models d’organització interna per encarar les necessitats, l’adaptació al teletreball i l’increment de dedicació d’hores. També s’han creat nous productes i activitats. Per exemple, va haver-hi entitats que van començar a fabricar mascaretes o gels hidroalcohòlics.

Amb els Premis La Confederació esperem rebre candidatures d’entitats que han engegat experiències d’aquest estil. Les iniciatives poden tenir a veure amb la gestió interna de les organitzacions, la generació de nous productes i serveis, les experiències comunitàries liderades per entitats i la intercooperació per augmentar l’impacte.

Afegeix un comentari nou