La Confederació denuncia un nou retard en els pagaments per part del Govern

La patronal del tercer sector exigeix el pagament immediat de les factures pendents, que sumen més de 75 milions d’euros

La Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya ha denunciat un nou retard en els pagaments per part del Govern, i considera “inadmissible” i “indignant” que això passi quan encara es pateixen els efectes de la pandèmia de la Covid-19. Aquest retard afecta gent gran, persones amb problemes de salut mental, discapacitats i l'atenció precoç.

La Confederació ha exigit el pagament immediat de les factures pendents, que sumen més de 75 milions d’euros amb dades del mes de maig. Segons ha explicat, hores abans de la revetlla, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies va comunicar que els abonaments de les quantitats corresponents al mes d'abril no es podrien fer tots efectius en el termini habitual.

En un comunicat, les entitats del tercer sector avisen que estan suportant una situació econòmica “insostenible”, amb més de 75 milions d’euros en concepte de factures venudes i gairebé 83 milions de subvencions executades i justificades. A això cal afegir l'impacte econòmic derivat de la Covid-19, estimat en més de 618 milions d’euros de març a maig.

Així les coses, la Confederació es queixa que el Govern no només dona resposta a les seves peticions en forma d'un pla de mesures urgents, sinó que a més retarda el pagament a les entitats, “abocant-les a endeutar-se encara més per poder fer front al pagament d'uns serveis prestats en unes dates tan sensibles com aquestes, després del sobreesforç realitzat i quan cal fer front a la paga extraordinària d'estiu”.

A més, constata que la situació de “greuge” ja es va fer palesa quan el Govern va anunciar una paga extraordinària per compensar el sobreesforç fet només per part dels seus treballadors. La Confederació no entén com poden quedar fora d'aquest reconeixement els milers de professionals que han treballat en recursos assistencials d'atenció a persones amb salut mental, centres de protecció a la infància i l'adolescència, persones sense sostre, dones que han patit violència masclista, persones amb addicions i altres, com ara atenció al domicili.

El president de La Confederació, Joan Segarra, afirma que un retard en els pagaments en aquest moment és “inadmissible”. “Portem tres mesos explicant que l’impacte de la pandèmia sobre unes entitats que ja estaven en dificultats les pot acabar portant al col·lapse. I en lloc de respostes, ens trobem decisions d’aquests tipus. Plou sobre mullat”, denuncia. “Recordem un cop més que estem parlant de serveis públics, la titularitat dels quals és de les administracions.

El Govern i el conjunt d’ens públics són els responsables de garantir la sostenibilitat i la viabilitat d’aquets serveis, sense diferenciar entre els que gestionen de manera directa i els que gestionen en col·laboració amb les entitats socials. Ha arribat l’hora, sense més excuses, que l’actual Govern i la resta de formacions polítiques del nostre país demostrin si aposten o no pel teixit d’entitats socials per a la gestió dels serveis d’atenció a les persones”, agrega Segarra.

Afers Socials nega els impagaments

Davant les queixes de La Confederació, la conselleria nega que s’hagi produït cap impagament. “Amb la declaració de l’estat d’alarma per la pandèmia de la Covid-19, molts serveis van quedar suspesos. Malgrat això, la Generalitat es va comprometre a abonar igualment a les entitats el 100% dels serveis que no s’han prestat perquè han estat tancats. Però l’abonament dels serveis suspesos es realitza com a compensació per la Covid-19, per això s’ha hagut d’articular un sistema de pagament diferent, a través d’un decret llei de 15 de juny”, argumenten.

Així, expliquen que les factures presentades fins al 15 de juny es paguen “amb normalitat”. “Les factures d’abril presentades a partir d’aquesta data i que han entrat amb retard s’han de fer de nou amb un nou procediment de facturació perquè es tracta de compensacions. Això afecta només a la facturació del mes d’abril, i a una petita part de tota la facturació, en concret un milió d’euros, i per serveis que han estat suspesos i no s’han prestat”, expliquen a la conselleria.

A més, afegeixen que “els pagaments dels serveis que s’han prestat s’estan realitzant amb normalitat”. Sobre les subvencions, el Departament assegura que “la Generalitat ha flexibilitzat els mecanismes de justificació perquè en la seva majoria es tracta de projectes que no s’han pogut executar en el decurs de la pandèmia”. “S’han avançat convocatòries, s’han flexibilitzat criteris de justificació i s’han fet bestretes per dotar de liquiditat al sector social”, detallen.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article