La Confederació reformula l’‘Anuari’ del tercer sector per tenir dades més immediates

FCVS
Autor/a:
Sònia Pau
La Confederació farà quatre enquestes breus a l'any a les entitats per prendre el pols al sector. Font: Unsplash
Una delegació de la junta directiva de La Confederació es va reunir a mitjans d'abril amb la presidenta del Parlament, Laura Borràs, per reclamar-li una legislatura social. Font: La Confederació

Autor/a:
Sònia Pau
FCVS

Resum:

Es faran quatre radiografies a l’any sobre aspectes concrets de les entitats per tenir més capacitat de fer incidència política.

La Covid-19, amb totes les seves conseqüències, ha sacsejat el tercer sector social i La Confederació, la patronal d’aquest àmbit, considera que és necessari tenir dades concretes sobre determinats aspectes en diferents moments de l’any per poder millorar el funcionament del sector i fer incidència política. Per això s’ha reformulat el tradicional ‘Anuari’: enlloc de sortir un cop es faran quatre radiografies al llarg de l’any.

Les entitats ja han rebut un primer qüestionari breu que tenen temps de contestar fins el 29 de juny. Aquesta primera radiografia vol analitzar la situació econòmica de les entitats socials, un dels aspectes que, evidentment, es considera clau per saber cap on ha d’anar o cap on pot anar el sector.

La informació que es demana a les entitats s’estructura en tres apartats: dades generals, dades econòmiques de l’any 2020 i impacte econòmic de la pandèmia l’any 2021. Es vol saber si van tancar el 2020 en positiu o en negatiu, i si el negatiu és atribuïble a la Covid-19; quina part de les pèrdues d’ingressos o la sobredespesa per la pandèmia van cobrir les administracions, i, en últim lloc, si aquest 2021 encara segueixen tenint reducció d’ingressos i sobrecostos per la pandèmia.

La directora de La Confederació, Laia Grabulosa, explica que aquesta aposta per l’‘Anuari 2021. Radiografies del Tercer Sector Social a Catalunya’ es fa “per tenir capacitat de ser flexibles i consultar les entitats sobre els temes que es considerin importants i necessaris al llarg de l’any”. La previsió és que cada dotze mesos es facin quatre enquestes temàtiques.

La incidència de la Covid-19

L’any passat, a causa de l’impacte de la pandèmia, ja es va fer un ‘Anuari Especial Covid-19’ per tenir dades dels sobrecostos que van haver d’assumir les entitats, de la pèrdua d’ingressos pel tancament d’activitats i la suspensió de contractes, i també de la implantació de nous model de treball. “Hem de seguir treballant per analitzar i veure l’evolució d’aquest impacte, i sabem que les dades actualitzades són fonamentals per reforçar la tasca de fer incidència política i reclamar mesures de suport adequades”, insisteix Grabulosa.

“En l’enquesta que vam fer l’any passat només el 6% d’entitats preveien tancar en positiu. Ara ens toca corroborar si això ha estat així. No ens podem quedar amb les previsions”, planteja la directora de La Confederació.

La Confederació va començar a publicar l’‘Anuari’, basat sobretot en l’ocupació al tercer sector social, l’any 2014. El del 2020, per la Covid-19, va analitzar la situació econòmica, organitzativa i laboral de les entitats. I amb la reformulació es faran quatre radiografies a l’any de les temàtiques que es creguin necessàries en cada moment.

“Si no tenim dades no existim”, resumeix Grabulosa. L’enquesta breu que ja s’ha enviat a les entitats és per analitzar la situació econòmica i es preveu que la següent serà per radiografiar la situació de l’ocupació, un altre àmbit impactat per la Covid-19.

Deutes de les administracions

Tot i que encara no estan decidides les següents enquestes, alguns temes que hi ha a sobre la taula són els deutes de les administracions i els terminis de pagament de les subvencions; la presència de les dones en els diferents òrgans de direcció de les entitats i l’accés a les subvencions dels fons europeus.

“Una de les claus és que són qüestionaris molt breus i àgils, que es poden contestar en quinze minuts”, subratlla la directora de La Confederació. Insisteix també en la importància de poder recollir la veu de les entitats en diferents moments de l’any. “Totes les respostes ens importen -assegura Grabulosa-, tant les de les entitats petites com de les grans, perquè som un sector divers”.

Aquesta reformulació de l’‘Anuari’ arriba amb dades preocupants del 2020: pèrdues d’ingressos per tancaments i suspensió de contractes de 593 milions, sobrecostos de 84 milions per la pandèmia i una davallada de l’ocupació del 10%. Les entitats es van trobar amb suspensions de contractes de les administracions, el 89,5% dels contractes suspesos ho van ser parcialment i el 69,6%, totalment. I el 65,8% de les entitats socials van tenir “alteracions” en el pagament de les factures per part de les administracions.

Afegeix un comentari nou