Entitats socials

La pandèmia eleva la contractació a les entitats socials al nivell de fa 10 anys

La crisi sanitària va obligar a doblar les plantilles per cobrir baixes del covid i garantir així l'atenció a les persones

Una usuària d'una residència de gent gran en una imatge d'arxiu.

BarcelonaLes entitats socials dedicades a la cura de les persones contracten ara més que mai en l'última dècada. Els efectes de la pandèmia del coronavirus han fet que l'ocupació en aquest sector es dispari de nou als nivells del 2011 (abans de la segona recessió per la crisi del totxo), fins a assolir els 100.400 contractes al tercer sector. Així, el tercer sector social de Catalunya deixa enrere, també, la greu davallada que va patir el 2014, quan només va registrar 86.000 treballadors al sector.

L'increment de contractació del 2020 respon en gran part al context covid-19 i concretament a la segona meitat de l'any, per "la necessitat de reforçar els equips de treball per assegurar la continuïtat de l'atenció a les persones", segons ha detallat aquest dijous La Confederació, la patronal d'aquest sector. Així, durant el confinament més estricte, els expedients de regulació van afectar moltes plantilles, però després la contractació va tornar a augmentar i s'ha mantingut durant la primera meitat del 2021. Les dades recollides en l'anuari de la patronal constaten, però, que molts d'aquests contractes nous són de substitució: el 2020 es van doblar respecte a l'any anterior (se'n van signar un 127% més), fet que evidencia la limitació amb la qual treballaven els equips, que han necessitat cobrir les baixes laborals per mantenir el mateix nivell d'atenció a les persones usuàries de les entitats.

La patronal d'aquestes empreses sense ànim de lucre també subratlla que l'augment de la contractació, que representa un 3% de la població activa de Catalunya, "s’ha fet sense el finançament suficient i necessari per part de les administracions públiques". "És un esforç importantíssim", ha destacat el president de la patronal, Joan Segarra, que ha reclamat que es reconegui la tasca del sector amb un "pla plurianual de finançament dels serveis d’atenció a les persones que permeti no només garantir la qualitat de l’atenció i la sostenibilitat dels projectes, sinó també una millora de l’ocupació i de les condicions de treball de les professionals que dia a dia ho donen tot per acompanyar les persones més vulnerables". De fet, ja des del confinament, les entitats socials advertien que la seva situació econòmica era límit.

Les dones, al capdavant de les cures

Les dones continuen sent indiscutiblement el motor del tercer sector, que està fortament feminitzat. Durant l'any passat, tres de cada quatre persones contractades per aquestes entitats eren dones. Ara mateix el pes de les cures recau en un 75,8% en elles, mentre que el 24,2% són treballadors homes. La majoria, a més, estan en situació precària de temporalitat. Només el 44,7% dels contractes d'aquest sector són ara mateix indefinits, segons la patronal. En aquest sentit La Confederació ha destacat "l'excepcionalitat del 2020", per l'augment dels contractes de substitució.

Durant la primera meitat del 2021, pràcticament el 40% de les entitats expressen que han hagut de seguir augmentant les contractacions per reforçar equips i pal·liar els dèficits organitzatius que els ha provocat la pandèmia. A més, el 71,8% consideren que aquest nivell d'ocupació es mantindrà.

stats