Una llei necessària i urgent

El passat 21 de juliol, La Confederació va presentar la proposta de Llei d'Acció Concertada per la provisió de serveis públics d'atenció a les persones de caràcter social, fent-la arribar al Govern de Catalunya, al conjunt dels grups parlamentaris, a la resta d'administracions públiques i als principals agents socials i econòmics del país. Aquesta presentació va ser en realitat un (re)llancem de la proposta del 2017. Una proposició del Tercer Sector Social per la construcció d'un nou model de col·laboració publicosocial elaborada de forma conjunta per les nostres federacions sòcies i les seves entitats de base.

Estem convençuts que aquesta Llei ha de contribuir definitivament a la construcció del desitjat model de col·laboració publicosocial que defensem:

• Un model que reconegui l'especificitat i la rellevància dels serveis d'atenció a les persones de caràcter social i n'asseguri la cobertura.
  • Un model que garanteixi l'eficiència i el màxim retorn social dels recursos públics, basant-se en una gestió solidària sense afany de lucre.
  • Un model que limiti clarament l'interès econòmic dels operadors que accedeixin a l'acció concertada, atorgant un rol fonamental i estratègic a la iniciativa social, com a part essencial del sistema català de serveis d'atenció a les persones de caràcter social.
  • Un model que erradiqui definitivament el greuge comparatiu entre els serveis de gestió pública directa i els de l'àmbit concertat, impulsant l'equiparació de costos dels serveis, incloses les condicions salarials i laborals de les professionals.

Com hem ja dit públicament, en aquesta legislatura serem més exigents que mai a l'hora de reclamar al nou Govern que faci efectius els seus compromisos. És urgent i cal passar de les paraules als fets. Tenim molt present que hi ha un mandat exprés del Parlament de Catalunya perquè el Govern aprovi, en el termini de dos anys, període que s'esgota l'abril del 2022, un projecte de Llei per a revisar el marc regulador de la gestió concertada de naturalesa no contractual per a la prestació de serveis de caràcter social (disposició final segona de la Llei 5/2020).

Toca doncs que mogui fitxa el Govern, a qui demanem la constitució d'una taula de treball com més aviat millor per començar a concretar el text de l'avantprojecte de llei. Des de La Confederació, com a principal associació empresarial del sector social al nostre país i com a única patronal de caràcter transversal i no sectorial, assumim el repte d'impulsar aquesta llei, treballant per integrar en el nou model de relació publicosocial al conjunt del Tercer Sector Social i a aquelles empreses mercantils que vulguin apropar-se a les pràctiques i valors de l'Economia Social i Solidària. Només d'aquesta manera assolirem l'objectiu de desmercantilitzar els serveis d'atenció a les persones, evitant així que ningú faci negoci amb la gestió de serveis públics de caràcter social. Objectiu, per cert, que forma part del Pla de Legislatura de l'actual Govern de Catalunya.

Pensem que és una idea assumida, es reconegui o no, que l'estabilitat social d'aquest país no s'aguanta sense el Tercer Sector Social. I això vol dir que calen polítiques per acompanyar-lo i enfortir-lo. A les entitats socials i a les professionals que les formem. No ens cansarem de dir-ho: sense entitats no hi ha professionals i sense professionals no hi ha entitats.

Aquesta proposta de llei que rellancem avui forma part del triple marc legislatiu de suport i reconeixement al sector i anirà acompanyada del desplegament de la Llei catalana de l'Economia Social i Solidària i de la Llei del Tercer Sector Social de Catalunya.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article