Premis La Confederació 2023

Imatges de l’acte de celebració dels 25 anys de La Confederació i del lliurament de la 6a edició dels Premis La Confederació 2022. 19 d’octubre, El Born CCM de Barcelona.

Ja fa set anys que reconeixem les iniciatives innovadores en l’àmbit de la governança i de la transformació social portades a terme per entitats del tercer sector social de Catalunya

Convertits en tot un clàssic del tercer sector social de Catalunya, enguany celebrem la setena edició dels nostres, vostres, Premis. Podem parlar amb orgull de ‘clàssic del sector’ perquè en 7 anys s’hi han presentat gairebé 300 iniciatives, totes elles amb un alt valor innovador, demostrant el múscul que tenen les entitats socials del país.

Els Premis La Confederació volen donar visibilitat i destacar l’enorme valor d’aportació del tercer sector com a generador d’activitat econòmica a través de models de gestió que aprofundeixen en la qualitat democràtica i en la transformació social, amb alt impacte en la comunitat i en el territori, i promoure les bones pràctiques i experiències a altres organitzacions del sector, posant en valor, també, models de gestió propis de l’economia social.

Volem agrair molt especialment a totes les entitats que han presentat les seves iniciatives per demostrar, amb les seves experiències, resiliència, adaptació, transformació i innovació, la seva voluntat i compromís per continuar oferint serveis a les persones amb la màxima qualitat. I naturalment volem agraïr la confiança que ens depositen les nostres 21 sòcies i les més de 1.200 entitats que les conformen.

Us deixem aquí mateix el vídeo resum de l’acte. Emoció, alegria, retrobaments i compromís resumits en 3’5 minuts. Amb els testimonis de Filo Cañete Carrillo, diputada delegada de Cures i Cicle de Vida de la Diputació de Barcelona, Carles Campuzano i Canadès, conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Jaume Collboni i Cuadrado, alcalde de Barcelona, Anna Erra i Solà, presidenta del Parlament de Catalunya i Jordi Roman Soto,president de La Confederació.

No us el perdeu!

Les 58 candidatures presentades queden recollides en unes fitxes d’experiències i bones pràctiques referents per al conjunt del tercer sector social

Iniciatives guardonades

Governança democràtica:

Governança democràtica i participació en la presa de decisions:

Iniciativa “La sociocràcia com a model de governança democràtica i de presa decisions en el dia a dia dels infants, així com en el funcionament de la cooperativa” de la Cooperativa Integral El Roser SCCL (Sant Boi de Llobregat).

Una iniciativa que ha suposat la transformació del model de governança i participació de l’entitat, amb una aplicació real en la presa de decisions mitjançant una metodologia innovadora, replicable i transferible a altres entitats del sector.

[En breu penjarem el vídeo d’aquesta iniciativa]

Organitzacions saludables:

Iniciativa “Càritas Inn@va: innovació organitzativa per respondre a les necessitats emergents” de Càritas Diocesana de Girona (Girona).

Per l’articulació d’una metodologia orientada al canvi real, que dona resposta a les necessitats socials emergents, cuidant el benestar dels professionals, treballant des de la cohesió interna i aplicant la innovació com a motor de transformació des dels propis equips.

Transformació social:

Nous productes i serveis:

Iniciativa “FemCoders_F5” de l’Associació Factoría F5 (Barcelona).

Per la incidència en dos factors claus – la tecnologia i la igualtat de gènere – amb uns resultats destacables respecte la inserció laboral (un 80%), la promoció de la incorporació de les dones a les àrees tecnològiques, la reducció de la bretxa digital i la replicabilitat de la proposta en altres entorns.

Alt impacte en la comunitat:

Iniciativa “Innova TIC” de la Fundació Sargim (L’Hospitalet del Llobregat).

Pel seu enfocament comunitari en un entorn de màxima complexitat, on l’empoderament de les persones participants s’orienta al desevolupament d’un rol d’agents transformadors de la seva comunitat. Incorpora, a més, la vinculació dels joves amb les persones grans en situació de solitud no volguda, donant resposta a una realitat actual de necessitat evident.

Mencions especials del Jurat:

Iniciativa “Obrim el Gimnàs Social Sant Pau. Transformem la societat mitjançant l’esport” de Gimnàs Social Sant Pau, SCCL (Barcelona).

Candidatura mereixedora d’una menció especial per la seva trajectòria amb alt impacte en la comunitat, essent un exemple de lluita veïnal i compromís compartit de tots els agents del seu entorn.

Iniciativa “Xat de suport emocional per a joves” de la Fundació Ajuda i Esperança (Barcelona).

Menció especial d’aquesta candidatura per abordar una situació emergent de gran necessitat, el suport emocional a les persones joves, posant al seu abast eines i espais de cura i acompanyament basades en una metodologia contrastada i replicable.

Composició del Jurat

El jurat de la 7a edició dels Pemis La Confederació 2023 està format per:

• Sonia Cruz Rivero | Membre de l’equip de suport d’Actua SCCL
  • Helena Fontanet Casas | Vicepresidenta primera de La Confederació
  • Isabel García Hernández | Subdirectora general de Treball en la Diversitat i el Tercer Sector del Departament d’Empresa i Treball, Generalitat de Catalunya
  • Josep Ginesta Vicente | Secretari general de PIMEC
  • Laia Grabulosa i Descals | Exdirectora de La Confederació
  • Rita Grané Moro| Directora de l’Associació Punt de Referència.
  • Francesc Hernández Torres | Cap del Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics. Gerència de Serveis Socials, Diputació de Barcelona
  • Sònia Molina Vila | Coordinadora de la delegació de Barcelona de Fiare Banca Ètica
  • Ester Oliveras Sobrevias | Delegada per Programes Transversals, Universitat Pompeu Fabra
  • Jordi Roman Soto | President de La Confederació