Commemoració dels 25 anys de La Confederació i entrega dels Premis La Confederació 2022

BlogNotíciesCommemoració dels 25 anys de L...

• L’acte ha aplegat prop de 200 persones entre representants del sector, entitats i sòcies de La Confederació.
  • La Confederació ha celebrat 25 anys buscant estratègies compartides per enfortir la iniciativa social i millorar la qualitat dels serveis i del benestar de la ciutadania.
  • La 6a edició dels Premis La Confederació han premiat les iniciatives “Construïm FEDAIA” de FEDAIA; “Transició Feminista” d’Escoltes  Catalans; “Ella App” de Metges del Món i “Coop_era”, d’Actua SCCL, i un accèssit a la iniciativa “Llars El Pas” de l’Associació Punt de Referència.

Aquest dimecres 19 d’octubre La Confederació ha celebrat l’acte de commemoració dels seus 25 anys i l’entrega de Premis 2022 (6a edició). L’acte, que ha tingut lloc al Born Centre de Cultura i Memòria ha aplegat prop de 200 persones entre representants del sector, entitats i sòcies de La Confederació. L’acte també ha comptat amb la presència i les intervencions de l’Hble. conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Sr. Carles Campuzano; l’Il·lm. Sr. Josep Monràs, diputat president delegat de l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona i la Sra. Sònia Fuertes, comissionada d’Acció Social de l’Ajuntament de Barcelona.

La Confederació ha celebrat 25 anys al servei del Tercer Sector Social, representant a les entitats no lucratives que presten serveis socials i d’atenció a les persones per tot el territori català. 25 anys buscant estratègies compartides per enfortir la iniciativa social i millorar la qualitat dels serveis i del benestar de la ciutadania.

Actualment, compta amb 22 entitats sòcies representatives de 1.200 associacions, cooperatives d’iniciativa social i fundacions. És ben palesa la tradició històrica de l’associacionisme a Catalunya i el Tercer Sector Social no n’és pas una excepció. Com a reconeixement de la seva tasca, durant l’acte de celebració dels 25 anys també s’ha fet entrega de la sisena edició dels Premis La Confederació, que tenen la voluntat de donar visibilitat i reconèixer el valor d’aportació del Tercer Sector Social i promoure la rèplica de bones pràctiques i experiències a altres organitzacions del sector.

L’obertura de l’acte, presentat per la periodista Núria Ribó, ha anat a càrrec de la Sra. Helena Fontanet, presidenta de La Confederació que ha destacat que “són 25 anys mirant de contribuir i posar el nostre granet de sorra a una societat més justa i equitativa” i afegint que “som un projecte col·lectiu amb un engranatge que es mou amb un propòsit col·lectiu i aquesta és la nostra gran fortalesa i riquesa.”

Durant les intervencions institucionals la Sra. Sònia Fuertes, comissionada d’Acció Social de l’Ajuntament de Barcelona ha reivindicat que  “avui parlem de resiliència, de capacitat de transformació, de drets socials i sostenibilitat. Felicitats a totes les entitats premiades i a celebrar l’èxit de totes les candidatures presentades”. Al seu torn, l’Il·lm. Sr. Josep Monràs, diputat president delegat de l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona ha destacat que “amb 25 anys hem vist tot el treball que heu fet. Equitat, altruisme, medi ambient, compromís social; el tercer sector és un sector invisible, però imprescindible”, finalment, ha tancat les intervencions de cloenda l’Hble. conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Sr. Carles Campuzano, reivindicant que “hem de cuidar el tresor que suposa el Tercer Sector Social. Això té a veure amb polítiques, però també amb una convicció fonamental que té el Tercer Sector Social: calidesa, compromís, implicació i anticipació de demandes i necessitats”.

L’acte també ha comptat amb l’actuació del Cor Xamfrà del Raval, un centre social que utilitza les arts escèniques per a la convivència i aposta per la participació universal al teatre, la música i la dansa.

Premis La Confederació 2022 (6a edició)

El propòsit dels Premis La Confederació és destacar aquelles iniciatives innovadores en l’àmbit de la governança i la transformació social. D’aquesta manera no només es dona a conèixer què fan les entitats des del Tercer Sector Social, sinó també i sobretot, com ho fan. Els guardons volen contribuir al reconeixement social del Tercer Sector com a un àmbit amb un alt impacte social i també econòmic, posant en valor models de gestió propis de l’economia social i com a motor econòmic per al país.

En aquesta edició s’han rebut un total de 46 candidatures. És l’any que més iniciatives s’han presentat a la convocatòria i totes elles han demostrat una gran qualitat. Aquesta fita evidencia l’interès creixent que generen aquests premis que, ja podem dir, són un clàssic del Tercer Sector. El jurat dels Premis La Confederació ha estat compost per persones amb una àmplia trajectòria en la iniciativa social a Catalunya.hh

La iniciativa guanyadora dels Premis La Confederació en la categoria de Governança democràtica i participació ha estat la iniciativa “Construïm FEDAIA” de FEDAIA, Federació d’Entitats d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència. El jurat ha valorat haver construït al llarg dels anys una sèrie d’espais, presencials en forma de Comissions o Grups de Treball, i virtuals, a través de la plataforma “Construïm FEDAIA”, on s’ha aconseguit un altíssim grau de participació d’entitats i treballadores, fent així de la federació FEDAIA una entitat més transparent, democràtica, participativa i col·laborativa.

Pel que fa a la categoria de Governança: Organitzacions Saludables, la iniciativa guanyadora ha estat “Transició Feminista”, d’Escoltes Catalans, per realitzar des de 2020, amb una gran participació de les
caps, educadores i voluntàries, un canvi radical i transformador a l’hora d’organitzar l’entitat, establint diagnosis de gènere, itineraris formatius feministes, protocols per a la prevenció i gestió de l’abús sexual infantil i abordatge de violències masclistes.

“Ella App” de Metges del Món ha estat premiada en la categoria de Transformació social: Nous productes i serveis, per la creació d’una aplicació d’abast estatal dirigida a dones en situació de prostitució amb l’objectiu que aquestes puguin accedir a informació sociosanitària, jurídica, psicològica, educativa i laboral rellevant, amb un xat privat per realitzar consultes.

La guanyadora dels Premis en la categoria de Transformació social: Impacte en la comunitat és la iniciativa “Coop_era”, d’Actua SCCL, per la creació d’una iniciativa d’intercooperació creada inicialment entre entitats dins l’engranatge de l’economia social i solidària així com el cooperativisme de gestió agrícola, que pretén generar valor afegit en territoris i entorns rurals, donant oportunitats laborals directes a col·lectius específics.
De forma excepcional, a més a més de les categories guardonades i considerant l’alt nivell de les iniciatives que s’han presentat en aquesta edició de 2022, el jurat ha decidit atorgar un accèssit a la iniciativa “Llars El Pas; impulsem llars cooperatives per a jovent en situació de vulnerabilitat”, de l’Associació Punt de Referència, per donar resposta a la necessitat d’habitatge del col·lectiu de jovent extutelat.