Jornada “És l’hora de la Governança Democràtica”

BlogNotíciesJornada “És l’hora de la Gover...

Jornada “És l’hora de la Governança Democràtica”

Seguida per més d’un centenar de persones, via streaming i presencialment, el passat dimecres 14 de juliol La Confederació va celebrar, al Palau Robert, la Jornada “És l’hora de la Governança Democràtica”.

La jornada, conduïda per la Laia Grabulosa, directora de La Confederació, va començar amb unes paraules de benvinguda d’en Joan Segarra, president de l’entitat, que va destacar la necessitat urgent què el nou Govern acceleri i faci efectiu el triple marc legislatiu que demana i necessita el Tercer Sector Social, concretat en la Llei d’Economia Social i Solidària de Catalunya, la Llei d’Acció Concertada de serveis d’atenció a les persones i la Llei del Tercer Sector Social de Catalunya. Tot seguit va prendre la paraula en Josep Vidal, director general d’Economia Social i Solidària, el Tercer Sector i les Cooperatives de la Generalitat de Catalunya que, després de felicitar aquest tipus d’iniciatives de foment de la Governança Democràtica, va respondre la demanda del president de La Confederació dient que “esperem que al setembre podem començar a treballar l’articulat de la Llei Economia Social i Solidària de Catalunya amb totes i amb l’Associació Economia Social Catalunya (AESCAT)

Tot seguit va començar el primer diàleg “Democràcia, societat i ecosistemes organitzatius” amb Ariadna Manent, directora adjunta, i responsable de desenvolupament estratègic i organitzatiu de la Fundació el Maresme i l’Ismael Peña-López, membre del Laboratori de Governança Democràtica de La Confederació i actual director de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. Peña-López començar la seva intervenció destacant que cap intervenció és neutre i que quan vols canviar un context la transmissió de valors és molt important. Els espais de presa de decisions han de ser més amplis, va continuar Peña-López, i tenir habilitats per fer-ho. “S’ha de crear una estratègia directiva que ajudi a tots els actors”, va reblar.

Manent va destacar que, en una organització com la seva, amb més de 500 treballadores, el procés vers la Governança Democràtica no va ser fàcil, però que posant una mirada optimista al procés i al resultat final, aquest va ser un èxit absolut. Entomant el comentari de Peña-López sobre la direcció i les habilitats de les treballadores, va afirmar que “s’ha de preparar l’estructura, escoltar, respectar i canviar les formes de funcionament. És un tema de compartir poder i integrar la diversitat de coneixements”.

Posteriorment es va presentar, breument, la “Caixa d’eines per al foment de la Governança Democràtica”, amb l’equip de consultors del Programa de Governança Democràtica de La Confederació: Albert Huerta i Brais Padín (Vector 5), Jordi Valls (Hobest) i Marià Moreno (Integral), de l’equip de consultors del Programa de Governança Democràtica de La Confederació. Varen destacar la feina feta i la futura eina d’autodiagnosi, ben aviat en format digital, per a la millora de la Governança Democràtica al sector. Aquest nou format té la voluntat d’arribar a moltes més entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.

El segon diàleg “Contribució i reptes de la Governança Democràtica a les organitzacions del Tercer Sector Social” va estar protagonitzat per Maite Trepat, directora gerent del Grup Alba i Miquel Àngel Carreto, coordinador general d’Actua Cooperativa. El diàleg va estar conduit per Joan Segarra, en substitució d’Esther Vidal, membre del Laboratori de Governança Democràtica de La Confederació i directora de serveis d’Economia Cooperativa, Social i Solidària a l’Ajuntament de Barcelona. Trepat va destacar que el camí vers a la Governança Democràtica de la seva entitat ha estat un llarg camí, al llarg del qual va agrair el suport rebut per part de La Confederació, per acabar dient que “hem empoderat a tots els equips: gairebé no em sento directora gerent”. Carreto, que com Trepat coordina una entitat amb molta disgregació territorial, va destacar que en un principi els hi feia una certa por créixer, per no perdre la proximitat amb les usuaris, però que gràcies a la Governança Democràtica, la direcció “ha passat a ser suport, qui dirigeix és qui està al territori, al costat de les persones”.

Joan Segarra va cloure el diàleg amb una pluja de paraules clau que defineixen, entre moltes d’altres, el que és la Governança Democràtica per les entitats del Tercer Sector: Cooperació, transformació, bé comú, passió, canvi de rumb, lideratge compromès, transformació i empoderament.

La cloenda de la Jornada la va fer Josep Serrano, membre de la junta directiva de La Confederació, qui va agraïr la participació dels ponents i del centenar de persones de públic i especialment “la passió per canviar les entitats del Tercer Sector Social i la societat a través de la Governança Democràtica”.

Us deixem el vídeo de la Jornada, gaudiu-lo!